Japonya’ya özgü market düzenlemeleri, ilk bakışta sıradan gibi görünebilir ancak oldukça işlevsel nedenlere dayanıyor. Ülkedeki süpermarketlerde kullanılan iki farklı renkteki alışveriş sepetleri sadece estetik bir tercih değil hem alışveriş deneyimini kolaylaştırmak hem de belirli bir hırsızlık türüyle mücadele etmek için tasarlanmış akıllı bir sistemin parçası olarak öne çıkıyor.
Japonya’da alışveriş süreci çoğu ülkeye kıyasla farklı işliyor. Kasiyerler yalnızca ürünleri tarayıp ödeme işlemini gerçekleştiriyor, ürünleri poşetleme işlemi ise tamamen müşterilere bırakılıyor. Alışveriş yapanlar, ürünleri ödeme yaptıktan sonra kendilerine verilen plastik poşetleri ya da kendi getirdikleri 'eko çantaları' alarak, marketin arkasında bulunan özel alanda ürünlerini paketliyor.
RENKLERİN ARKASINDAKİ GÜVENLİK PLANI
Bu noktada alışveriş öncesi ve sonrası kullanılan farklı renklerdeki sepetler devreye giriyor. Genellikle bir renk alışveriş sırasında kullanılırken diğeri sadece ödeme yapılan ürünlerin taşınması için ayrılıyor. Bu sistem sayesinde mağaza çalışanları ya da güvenlik görevlileri, alışverişin hangi aşamasında olunduğunu göz ucuyla dahi kolayca anlayabiliyor.
Bu uygulama özellikle Japonya’da 'kagonuke' olarak bilinen bir tür hırsızlık yöntemiyle mücadele için geliştirilmiş. Kagonuke, müşterinin ürünleri ödemeden doğrudan poşetleme alanına götürmesiyle gerçekleşen basit ama etkili bir hile. Eskiden, kasalardan geçirilen ürünlerin ardından verilen poşetler sayesinde bu yöntem daha zor uygulanırken, ücretsiz poşet yasağı sonrası durum değişti. Artık plastik poşetler ücretli olduğu için, hırsızlar doğrudan kendi çantalarıyla gelip alışveriş yapıyormuş gibi davranarak ödenmemiş ürünleri poşetleyebiliyor.
İşte bu yüzden, farklı renklerdeki sepetler, ödeme yapılmamış ve yapılmış ürünleri kolayca ayırt etmek adına basit ama oldukça etkili bir güvenlik önlemi haline geldi.