Google muhalif medyaya ambargo mu uyguluyor? Bakanlıktan kritik açıklama

Google, bağımsız haber sitelerinin erişimini neden kısıtladı? Google'ın trafik ambargosu iddiaları yeniden gündemde! Muhalif internet gazetelerine yönelik trafik akışının kesildiği öne sürülürken, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan açıklama geldi. Gazete Duvar neden kapandı? CHP konuyu Meclis'e taşıdı, Bakanlık ise Google yetkilileriyle görüşmelerin sürdüğünü belirtti. Peki, algoritma değişiklikleri gerçekten sansüre mi yol açıyor? İşte detaylar:

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Google’ın Türkiye’de özellikle muhalif internet gazetelerine yönelik uyguladığı trafik ambargosuna ilişkin açıklama yaptı.

Bakanlık, konuyla ilgili Google yetkilileriyle görüşmelerin sürdüğünü belirtti.
Türkiye’deki bağımsız haber sitelerinin organik ziyaretçi trafiğinde yaşanan düşüş, Google’ın algoritma değişikliklerinden kaynaklanan trafik ambargosu tartışmasını yeniden gündeme getirdi. İlk olarak Ekim 2024’te tespit edilen ve yaklaşık bir ay süren bu ambargonun, ocak ayının sonunda kaldırıldığı belirtiliyor.

GAZETE DUVAR YAYIN HAYATINA SON VERDİ

Google’ın algoritma değişikliklerinin yarattığı trafik kaybı, bazı haber kuruluşlarını ciddi şekilde etkiledi. 2016 yılında yayın hayatına başlayan Gazete Duvar, ekonomik nedenlerle faaliyetlerini durdurma kararı aldı. Yapılan açıklamada, Google’ın algoritma değişiklikleri nedeniyle site ziyaretçi sayısında ve reklam gelirlerinde ciddi bir düşüş yaşandığı ifade edildi.

CHP KONUYU MECLİS GÜNDEMİNE TAŞIDI

BirGün gazetesinin haberine göre, CHP Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, Google’ın trafik ambargosuna ilişkin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na soru önergesi verdi.

Bakanlık, verdiği yanıtta Google’ın ABD merkezli bir şirket olduğunu ve Türkiye’de 5651 Sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun kapsamında mevzuatlara uymakla yükümlü olduğunu belirtti.

“MEVZUATLARA UYMAKLA YÜKÜMLÜDÜR”

Bakanlık açıklamasında, dijital platformların ticari amaçlarla algoritmalarını değiştirebildiğine dikkat çekildi. Örnek olarak, YouTube’un 2024 yılı içinde üç kez algoritma değişikliği yaptığı ifade edildi. Google arama motorunda da içeriklerin listelenme yöntemine yönelik değişikliklerin bu kapsamda gerçekleştirildiği belirtildi. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada şu ifadeler kaydedildi: 

"Amerika merkezli bir şirket olan Google; içerik/yer sağlayıcı konumunda bir arama motoru olup, 04.05.2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun ile bu kanun kapsamındaki mevzuatlara uymakla yükümlüdür.

İnternet yoluyla hizmet vermekte olan arama motoru ve içerik/yer sağlayıcı gibi dijital platformlar; çeşitli zamanlarda ticari amaçları doğrultusunda algoritmalarını değiştirebilmektedir.

Örneğin; YouTube platformu, algoritmasında 2024 yılı içerisinde 3 kez değişikliğe gitmiştir. Bu çerçevede, Google arama motorunda da internet adresinde yer alan içeriklerin algoritmalar aracılığıyla değerlendirilmesi suretiyle listelenmesi hususunda değişiklikler gerçekleştirilmiştir.

Google yetkilileri tarafından; algoritma değişikliği nedeniyle herhangi bir internet adresinin hedef alınmadığı, herhangi bir internet adresini kayıracak veya ayrıştıracak yönde bir değişiklik yapılmadığı hususunda bilgi verilmiş olmakla birlikte konuya ilişkin Google yetkilileriyle görüşmeler devam etmektedir."

İLGİLİ HABERLER